Tilaa uutiskirje

Uutiskirje lähetetään sinulle joka arkipäivä

MTK: Kauppa jatkaa tuottajan kyykyttämistä ja unohtaa kuluttajan

 
-
S-ryhmä on yksipuolisesti ilmoittanut vihannes- ja hedelmäntuottajille keskittävänsä hankinnat vain muutamalle tuottajalle. Viime viikkojen toimet kuvaavat hyvin kaupan ylimielistä asennetta, kun se katkaisee toimivan yhteistyön tuottajien kanssa, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi.

Sahin mukaan näillä toimilla kauppa haluaa varautua kilpailulain muutoksen jälkeiseen aikaan ja osoittaa todeksi kaupan perusteettomat olettamukset kilpailulain muutoksen vaikutuksista.

- Todellisuudessa menettelytavat kuitenkin osoittavat markkinoiden toimimattomuuden ja kaupan ylivallan, jota varten kilpailulain muutosta todellisuudessa tarvitaan, Sahi muistutti MTK-Keski-Pohjanmaan kokouksessa torstaina Vetelissä.

Hänen mielestään vähittäiskauppa jatkaa myös kuluttajien mielipiteiden halveksuntaa lisäämällä omien tuotemerkkien tarjontaa ja supistamalla kotimaisten elintarvikkeiden tarjontaa.

- K-kaupan ilmoitus uuden halpatuotemerkin tuomisesta markkinoille ja S-ryhmän rajoitukset kotimaisten vihannesten ja hedelmien vastaanotosta ovat tästä viimeisiä esimerkkejä.

- Kuluttajat haluavat tietää ruuan alkuperän ja varmistaa tuotantoketjun jäljitettävyyden. Kaupan omien merkkien takana ovat pitkät tuotantoketjut, joiden ainoana tavoitteena on halpa hinta. Tämä on täysin vastoin kuluttajien toivetta. Kaupan omilla merkeillä kaikki tieto raaka-aineiden alkuperästä ja tuotantotavoista halutaan hävittää, Sahi sanoo.

Vain rekisteröityneet voivat kommmentoida artikkeleita