Tilaa uutiskirje

Uutiskirje lähetetään sinulle joka arkipäivä

"Ruokaketjussa kauppa vartioi kuluttajan etua"

 
-
Kuka on kuluttajan asialla? Kaupalla ja tuottajilla on ainakin aivan eri näkemykset. (Lehtikuva/Petra Piitulainen)
Juuri päivittäistavarakauppa on elintarvikeketjun toimijoista se, joka vartioi kuluttajan etua, väittää Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

- Tosiasioita vasten tarkasteltuna väite kuluttajien unohtamisesta on lähinnä pöyristyttävä, Kari Luoto sanoo viitaten Maa- ja metsätaloustuottajajärjestö MTK:n torstaina esittämään arvosteluun.

Luodon mukaan kaupan keskeinen tehtävä on kuluttajien haluamien kattavien valikoimien luominen ja tuotteiden tarjoaminen eri hintaryhmissä. Tässä tehtävässä kauppa on myös onnistunut.

Hänen mielestään myös kaupan omat tuotemerkit ovat kuluttajan etu.

- Ne auttavat osaltaan pitämään kuluttajan ostoskorin kokonaishinnan kohtuullisena. On hyvä muistaa, että vaikka osa kaupan omista tuotemerkeistä kilpailee hinnalla, panostetaan niissä myös paljon laatuun ja esimerkiksi suomalaisten pienten elintarvikealan yritysten lähiruokatuotteisiin. Juuri hyvä hinta-laatusuhde selittänee, miksi omia merkkejä ostetaan silloinkin, kun välitöntä säästötarvetta ei ole.

Viimekädessä on aina kuluttajan päätös, mitä tuotteita ostoskoriin päätyy. Tähän päätökseen vaikuttaa yleensä myös kuluttajien ostovoima.

Luodon mukaan Päivittäistavarakauppa kannattaa reilun, markkinalähtöisen kilpailun lisäämistä lainsäädäntöä purkamalla. Kauppa tukee myös EU:n ruokaketjua koskevien Hyvän kauppatavan periaatteiden käyttöönottoa. Tavoite on, että periaatteet muodostaisivat jatkossa pohjan ruokaketjun kauppasuhteiden itsesääntelylle.

Kaupan ja teollisuuden etujärjestöt ovat jo sitoutuneet periaatteiden toimeenpanomekanismiin. Maataloustuottajat eivät ole täytäntöönpanomekanismiin sitoutuneet, Luoto huomauttaa.

- Toivottavasti myös alkutuotanto sitoutuisi EU:n Hyvän kauppatavan periaatteiden käyttöönottoon ruokaketjussa. Periaatteiden tavoite on nimenomaan edistää elintarvikeketjun läpinäkyvyyttä ja kilpailukykyä, toimitusjohtaja Luoto sanoo.

Vain rekisteröityneet voivat kommmentoida artikkeleita