Tilaa uutiskirje

Uutiskirje lähetetään sinulle joka arkipäivä

Liikenne- ja ympäristöministeriön yhdistäminen? - "Mielenkiintoinen ehdotus"

 
-
henna virkkunen 18042013 lehtikuva vesa moilanen
Kuntaministeri Henna Virkkunen. (Lehtikuva/Vesa Moilanen)
Kuntaministeri Henna Virkkunen (kok.) pitää ehdotusta liikenne- ja ympäristöministeriön yhdistämisestä uudeksi ministeriöksi mielenkiintoisena ideana.

- Se on mielenkiintoinen ehdotus. Meillähän on hallitusohjelmassa sovittu, että keskushallinnon uudistustarpeet selvitetään, Virkkunen sanoi vastaanottaessaan Rakennetun omaisuuden tila 2013 -raportin torstaina Säätytalolla.

Raportti selvitti neljättä kertaa asiantuntijoiden näkemyksiä rakennetun ympäristön nykytilasta ja tulevaisuudesta. Raportissa ehdotetaan uutta ministeriötä rakennetun ympäristön ohjaamiseen.

- Hallituksen on tarkoitus tehdä toukokuussa jatkolinjauksia siitä, miten edetään. Meillä on kyllä tunnistettu se, että keskushallinnon rakenne on liian siilomainen ja ministeriöt toimivat liian sektorikohtaisesti.

Virkkusen mukaan keskushallinnossa on tarvetta yhtenäisempään ja laaja-alaisempaan toimintamalliin.

- Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että vuoteen 2015 mennessä pyritään entistä yhtenäisempään valtioneuvoston toimintatapaan.

Hallitus pyrkii valmisteluissaan tuomaan hallintotoiminnot laajemmin yhteen kaikkien ministeriöiden osalta.

- Se tarkoittaa sitä, että jatkossa henkilöstö olisi yhteisellä palkkalistalla. Tällä hetkellä jokainen ministeriö rekrytoi omat asiantuntijansa. Nyt on arvioitavana vaihtoehto, jossa valtio olisi jatkossa yhteinen työnantaja.

Virkkusen mukaan hallitus ei pohdi tällä hetkellä uusia ministeriöiden yhdistämisiä.

Korjausvelka kasvaa

Luovutetussa raportissa tuli esiin huoli kasvavasta korjausvelasta. Korjausvelalla tarkoitetaan summaa, joka tarvittaisiin rapautumassa olevan rakennetun omaisuuden saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon.

Rakennusten korjausvelan arvioidaan olevan 30–50 miljardia euroa, liikenneverkostojen 2,5 miljardia euroa ja yhdyskuntateknisten järjestelmien samoin 2,5 miljardia euroa.

Virkkusen mukaan korjausvelka on suuri haaste sekä kunnille että valtiolle, koska suomalaisten kansallisomaisuudesta suurin osa on kiinni juuri rakennetussa ympäristössä.

- Käytännössä hallitus pyrkii suuntaamaan peruskorjaukseen ja uudisrakentamiseen niin paljon voimavaroja kuin mahdollista.

- Haemme kuitenkin jatkuvasti tasapainoa sen suhteen, kuinka paljon uskallamme ottaa velkaa näiden investointien kattamiseksi. Pitää olla varmuus siitä että velka voidaan jatkossa hoitaa.

Vain rekisteröityneet voivat kommmentoida artikkeleita