Tilaa uutiskirje

Uutiskirje lähetetään sinulle joka arkipäivä

Kuluttajaliitto: Finanssipalveluista tehtävä kansalaisoikeuksia

 
-
Keskeisistä arkielämää turvaavista finanssipalveluista on Kuluttajaliiton liittokokouksen vaatimuksen mukaan tehtävä peruspalveluita, joihin kaikilla kuluttajilla on oikeus.

Kuluttajaliitto vaatii, että kaikille kansalaisille turvataan oikeus keskeisiin pankki- ja vakuutuspalveluihin: verkkopankin käyttöön ja luotottomaan maksukorttiin, verkkopankittomille oikeus määrään kohtuuhintaisiin kassapalveluihin sekä peruskotivakuutukseen.

Uusi lainsäädäntö edellyttää palkan maksamista pankkitilille, jonka vuoksi verkkopankkitunnukset ja maksukortti ovat edellytyksiä tilin käytölle.

Pankkien suurille asiakasryhmille suuntaamat palvelut ovat pääosin muuttuneet sähköisiksi tietoverkkopalveluiksi. Kaikilla suomalaisilla ei kuitenkaan ole oikeutta tai mahdollisuutta käyttää näitä. Erityisesti ongelmia ihmisillä, joilla on maksuhäiriömerkintä.

Sekä verkkopankkitunnuksen että mobiilivarmenteen saamisen edellytyksenä on nykyisin puhdas luottotietorekisteri. Kaikki pankit eivät anna verkkopankkitunnuksia asiakkaalle, jolla on maksuhäiriömerkintä. Myöskään kännykkäliittymän saaminen ei ole itsestäänselvyys, jos henkilöllä on maksuhäiriömerkintä. Viime vuoden lopussa 346 000 suomalaisella oli maksuhäiriömerkintä. Kuluttajaliiton mielestä näin suurta määrää kuluttajia ei saa jättää ilman luotettavaa tunnistautumismahdollisuutta.

Kuluttajilla, joilla on maksuhäiriömerkintä, ei ole myöskään mahdollista saada kaikista pankeista maksukorttia - ei edes sellaista korttia, jossa tilin kate varmennetaan joka tapahtuman yhteydessä. Siksi myös luototon maksukortti pitää määritellä peruspankkipalveluksi, johon kaikilla kuluttajilla on oikeus.

Perustasoinen kotivakuutus on keskeinen osa perusturvaa. Maksuhäiriömerkintä estää usein myös kotivakuutuksen saamisen.

Vain rekisteröityneet voivat kommmentoida artikkeleita