Tilaa uutiskirje

Uutiskirje lähetetään sinulle joka arkipäivä

Opettajat käyttävät työajastaan vain kolmasosan opetukseen Ruotsissa

 
-
(Lehtikuva/Markku Ulander)
Ruotsin kouluhallituksen tekemän selvityksen mukaan maan peruskoulunopettajat käyttävät työajastaan vain kolmasosan opetukseen. Muu aika kuluu paperitöihin sekä esimerkiksi suunnitteluun.

Kymmenesosa opettajien työajasta kuluu oppilaiden kehittymisen arviointiin ja kirjaamiseen. Yhtä paljon aikaa menee opetuksen suunnitteluun. Selvityksen mukaan opettajat ovatkin turhautuneet lisääntyneisiin paperitöihin.

Opettajien valtakunnallisessa keskusjärjestössä otettiin riemulla vastaan kansanpuoluetta edustavan opetusministeri Jan Björklundin ilmoitus, että hallitus haluaa keventää opettajien taakkaa.

Hallitus aikoo antaa ensi syksynä lakimuutoksen, jonka myötä poistuu vaatimus kaikille vuosiluokkien 6-9 oppilaille kirjallisesti annettavasta henkilökohtaisesta kehityksestä. Lisäksi luokkien 1-5 oppilaaat saavat vastaavan arvion vastedes vain kerran vuodessa, kun se on lain mukaan tähän saakka ollut annettava kerran lukukaudessa.

Kun aika on kulunut paperitöissä, opettajista on tullut yksin puurtavia työntekijöitä. Nyt opettajia pyritäänkin saamaan myös enemmän keskinäiseen yhteistyöhön.

Selvitys on tehty niin, että 3 600 opettajaa piti yksityiskohtaista päiväkirjaa työstään vuorokauden ajan. Selvitys on kokonaisuudessaan luettavissa Ruotsin kouluhallituksen sivuilta.


Vain rekisteröityneet voivat kommmentoida artikkeleita